יום שני, 28 באוקטובר 2013

הרב ברוך אפרתי: שוכבת עם גברים? הסרטן הוא כבר בעיה שלך

כבר קשה לספור את מספר ההתבטאויות החריגות שניפק לנו בשנים האחרונות הרב ברוך אפרתי, אבל תשובה הלכתית שפורסמה היום בסרוגים, אולי הגיעה לשיא חדש.


הרב אפרתי התייחס לשאלת חיסון נגד וירוס הפפילומה באולפנות דתיות, במטרה למנוע את סרטן צוואר הרחם המסוכן. מדובר בנוהל של משרד החינוך עם משרד הבריאות, שכל תכליתו, כמובן - להציל חיים. אבל מבחינת הרב אפרתי, החיסון המדובר אינו אלא מענה להתנהגות מינית ופרוצה של בנות האולפנה - ולכן אין מקום לחיסון ואין שום סיבה לו.

”אין לסכן את הבנות כולן בתופעות הלואי של החיסון ובצער החיסון, רק עבור האחוזים הבודדים של הבנות שח"ו עלולות ליפול בהפקר גופן (ואכן נופלות לצערנו)“, כתב הרב אפרתי, ”וכפי שלא יעלה על הדעת לחלק אמצעי מניעה בכתה ח' באולפנות שלנו, שהדבר גופא יגרום לריבוי היצר במקום למנוע אותו, כך גם כאן“. 

רגע, חכו לקטע המרכזי: ”אם מישהי נופלת ח"ו עם כמה אנשים, זהו הסיכון האישי שחל עליה ולאו כל כמינה להכריח את כל האולפנא להתחסן בשל היותה חוטאת, ולהכתים את הלבבות במחשבות איסור“.


אולי עדיף לירות בהן וזהו?

יום שבת, 26 באוקטובר 2013

עמיחי אתאלי עוזב את ”מעריב“

עמיחי אתאלי, כתב ההתיישבות של ”מעריב“, צפוי לעזוב בקרוב את תפקידו ולפרוש לעולם העסקים - כך נודע להולך רכיל.


אתאלי (33), נשוי טרי, החליף בתפקידו את רועי שרון לאחר שזה החל את תפקידו ככתב ההתיישבות שלערוץ 10. אתאלי בעל תואר ראשון מאוניברסיטת בר אילן ובעבר עבד ככתב לענייני דתיים של NRG וכרכז כתבים של חברת החדשות של ערוץ 2. 


אתאלי הוא בן למשפחה מראשוני הרובע היהודי, אחיו של אלחנן אתאלי ז“ל שנרצח ברובע המוסלמי בירושלים בשנת 1991, כשהלך בסימטאות העיר העתיקה - סמוך לישיבת ”עטרת כהנים“.

צוות ”הבית היהודי“ בבחירות המקומיות

להלן רשימת האנשים שעמדה מאחורי פעילות "הבית היהודי" בבחירות המקומיות האחרונות:

עו“ד שי נתן
מיכאל סימנטוב
סמי לוי
בנצי ארביב
פנחס וולף - דובר המפלגה
משה קלוגהפט - יועץ התקשורת 
אורטל כהן
ליאור ליפשיץ
אורי שחור
חגי ג‘רבי
אריאל קופלד

עו“ד איתן הברמן

יום חמישי, 24 באוקטובר 2013

איתן זליגר, יועץ התקשורת של אלי כהן: "אנשי הר המור הם האויבים הכי מרים של הציונות הדתית"

איתן זליגר, שותף במשרד יחסי הציבור ”זליגר שומרון תקשורת“, תוקף היום את אנשי ”הקו“ - ישיבת ”הר המור“ - וגורמים חרד“לים נוספים - ומאשים אותם בתמיכה בראש עיריית בית שמש החרדי, משה אבוטבול, שהתמודד מול המועמד הציוני-חילוני אלי כהן.

זליגר הוביל את הקמפיין של אלי כהן לראשות העיר בית שמש, במהלך הבחירות המקומיות האחרונות.


זליגר כתב בעמוד הפייסבוק שלו כי מי שפעלו מאחורי הקלעים לטובת קידום בחירתו של אבוטבול, היו תלמידי הישיבה לצעירים מירושלים. ”בזמן שהציונות הדתית בבית שמש נלחמה נגד ההקצנה החרדית, הם היו פעילים נמרצים במחנה של אבוטבול“, טען זליגר.

הוא הוסיף וציין כי הרב טאו (שמכונה ”טאו“ על ידי זליגר), אף פרסם מכתב תמיכה באבוטבול, בעיצומה של מערכת הבחירות ובזמן שהציונים-דתיים נלחמים יחד עם החילונים למען בחירתו של כהן. זליגר אף חשף כי הרב טאו סירב מאוחר יותר להפגש עם כהן ”וללמוד מי האיש היותר דתי בבית שמש“.


”אנשי הר המור, תלמידי טאו הישירים והעקיפים הם לא חלק מהציונות הדתית, הם האויבים הכי מרים שלה“, סיכם זליגר.

”בקהילה“ העתיקו ראיון שפורסם לראשונה ב“קול ברמה“

השבועון החרדי ”בקהילה“ העתיק ראיון שפורסם בתחנת הרדיו ”קול ברמה“ - כך נחשף בוואלה ברנז‘ה.

”קול ברמה“ ראיינו את הרב צבי חקק, אחד המקורבים הבכירים ביותר לרב עובדיה יוסף זצ“ל. הראיון, בן שעה, הועתק לכתבה של שבעה עמודים שפורסמה בשבועון ”בקהילה“ - תמלול מדויק של אותו ראיון. הראיון הוצג כהישג בלעדי של השבועון, תוך ציון קרדיט מובלע ל“קול ברמה“, באמצע גוף הכתבה.


בתחנת הרדיו אמרו לעיתונאי דוד אברהם מוואלה כי "הקרדיט הלא פרופורציונאלי לשבעת העמודים עליהם נפרש הראיון, נבלע בטקסט על מנת לצאת ידי חובה, מטעה את הקורא שחושב כי הראיון נערך עם כתב העיתון", אומר גורם בתחנה לוואלה! ברנז'ה. "אנו מכירים ומוקירים את העיתון ואי לכך מצפים כי עורכיו וכתביו יפעלו תחת כללי האתיקה הנדרשים וההולמים כתבה בסדר גודל זה".

עמנואל שילה מפרגן ליהודה יפרח ממקור ראשון, לאחר שזה גנז את התחקיר נגד מוסדות ישיבת "בית אל"

"טוב לראות ולו עיתונאי בודד שיודע ומעוניין להכפיף את עבודתו לשיקולים הלכתיים" עמנואל שילה עורך העיתון 'בשבע' מפרגן במדורו 'שולחן עורך' לעורך מוסף 'צדק' של מקור ראשון יהודה יפרח על המאמר שפרסם בסוף השבוע האחרון.

התחקיר שגנז יפרח התייחס למוסדות ישיבת בית אל - כך שאתם יכולים להתפעל מהפרגון לקולגה מתחרה, או לגחך מתחת לשפם על כסת"ח. לשיקולכם.


בכל מקרה, הנה הטור המלא:

הלכות עיתונאות/עמנואל שילה

עיתונאים ועיתונאיות דתיים יש כבר היום לא מעט, בכלי התקשורת המגזריים וגם בכלליים. באופן טבעי הערכים הדתיים שלהם באים לידי ביטוי בעבודתם, מי יותר ומי פחות. אך נדיר למצוא כלי תקשורת ואפילו אנשי תקשורת בודדים שעבודתם מנווטת על ידי שיקולים הלכתיים של מה מותר ואף מצווה לפרסם ומה אסור לפרסם. בכלי תקשורת רבים המיועדים לציבור הדתי, השיקול העיקרי לגבי המותר והאסור לפרסום בענייני צניעות, בענייני אמונה וכפירה או בענייני לשון הרע ורכילות מסתכם בשאלה מה יעבור אצל קהל הקוראים ומה יקומם אותו ויביא לביטול מנויים או ירידה ברייטינג.

חלק מהעיתונאים הדתיים אינם מעוניינים בהכוונה הלכתית שתגביל אותם בעבודתם ותסבך את יחסי העבודה שלהם עם עמיתיהם ועם הממונים עליהם. רבים אינם מודעים לכך שלהלכה אמורות להיות הוראות פרטניות גם בנושא התקשורתי. לא כשמדובר בשאלה נדירה כמו האם מותר ללכת ברגל בשבת מהמלון להיכל הספורט כדי לשדר משחק כדורסל מייד בצאת השבת, וגם לא כשמדובר בשאלות יומיומיות סבוכות של לשון הרע ורכילות הכרוכות בפרסום אינפורמציה שפוגעת בתדמיתו של מאן-דהוא.

לכן שמחתי לקרוא בגיליון יום שישי האחרון של 'מקור ראשון' את נימוקיו של עורך המוסף 'צדק', יהודה יפרח, שהחליט לגנוז תחקיר מתוך שיקולים הלכתיים של לשון הרע ורכילות. לדבריו, מדובר בפרסום נגד מועמדים באחת הרשויות המקומיות, אשר עשוי היה להטות את תוצאות הבחירות לרעתם. יפרח התרשם שהמועמדים פעלו מתוך מניעים אידיאולוגיים ללא אינטרס אישי, לא חרגו מדרכי הפעולה המקובלות במסגרת אילוצי הנסיבות שבהן פעלו, ובדיעבד עשו ככל יכולתכם כדי לפצות את הנפגעים.


אחד התנאים הדרושים כדי להתיר לעיתונאי (ובעצם לכל אדם) לפרסם לשון הרע לתועלת הוא שלא ייגרם למי שאודותיו מספרים נזק חמור ובלתי פרופורציוני לעומת העוול שעשה. פרסום התחקיר ארבעה ימים לפני הבחירות, הסביר יפרח, היה עלול להטות באופן לא ענייני את תוצאות הבחירות ובכך לפגוע פגיעה מוגזמת באותם מועמדים. יפרח, עיתונאי מוכשר וגם תלמיד חכם שעשה שנים רבות בבית המדרש, הפעיל שיקול דעת הלכתי והחליט לגנוז את התחקיר. כבר כתבתי בעבר שיש צורך במחקר מקיף בהלכות לשון הרע ורכילות כדי להוציא הוראות הלכתיות מדויקות ומפורטות לגבי המותר והאסור לעיתונאים בעבודתם. ועד שמישהו ינסח לנו אתיקה עיתונאית עדכנית ומפורטת ממקורות ההלכה היהודית, טוב לראות ולו עיתונאי בודד שיודע ומעוניין להכפיף את עבודתו לשיקולים הלכתיים. חזק וברוך.

יום חמישי, 17 באוקטובר 2013

יהונתן גפן עוזב את ”מעריב“

לאחר שהעביר את משרדי העיתון אל משרדים חדשים, המו“ל שלמה בן צבי נוקט צעד נוסף, שמבהיר אולי את הכיוון החדש שהולך לתפוס ”מעריב“.


בהמשך להתחדשות ורענון הכותבים ובעלי הטורים שכתבו במשך שנים רבות בעיתון, סוכם בין ”מעריב“ לגפן כי כי טורו השבועי הוותיק של יהונתן גפן ימשיך להופיע עד סוף חודש אוקטובר. 


”במשך 40 שנה טורו של גפן היה חלק משמעותי ומזוהה עם העיתון. אנו מודים לו על שנים רבות של כתיבה ונפרדים ממנו בהערכה ובחיבה גדולה“, אומרים בעיתון.

עלון חדש בבתי הכנסת - ”עציונה“

בבית ספר שדה כפר עציון החליטו להנחיל את המורשת ולהעלות את המודעות על גוש עציון, מאז קום המדינה. בשבת הקרובה יושק העלון הראשון שיעסוק בפרשת השבוע והקשר לסביבה, על פעילות בית הספר, וסיפור מרתק על הרב מנחם מנדל כשר, בעל חברת 'זכרון דוד' שרכש מאות דונמים מהערבים בגוש עציון על מנת ליישב את האזור ביהודים.


החלטת השקת העלון החדש נבעה מהצורך לחשוף בפני קהל רחב יותר של אנשים על גוש עציון ועל חשיבות האזור לעם היהודי.


”אנו מתרגשים להשיק את העלון 'עציונה' ואנו בטוחים כי העלון יהווה נדבך חשוב עבור קהל רחב שיסתקרן לקרוא ולגלות עוד ועוד סיפורים על האזור. הוצאת העלון היא חלק מעבודתנו החינוכית להכיר לעם ישראל את ארץ ישראל. אני שמח שכותבים מכובדים נרתמו למשימה“, אומר רוזנטל.

יום שני, 14 באוקטובר 2013

למה הרב טאו פרסם מודעה דווקא ב“הארץ“?

העיתונאי ישי פרידמן, המנהל בלוג עצמאי פעיל, לשעבר עיתונאי ”מקור ראשון“, חושף היום כי הרב צבי טאו ראש ישיבת ”הר המור“ בחר לפרסם מודעה דווקא בעיתון ”הארץ“, מפני שהעיתונים ”ישראל היום“ ו“מעריב“ דחו את פרסום המודעה.


הבוקר פורסמה ב“הארץ“ מודעה החתומה על ידי הרב טאו, בו הוא יוצא נגד ”הבית היהודי“ וטוען כי ”האג'נדה של הבית היהודי היא חיסול כוחן של המפלגות הציוניות כדי לקעקע את הסטטוס קוו למען הפרדת הדת מהמדינה בכל התחומים ולפרק כל זיקה של מדינתנו אל התורה“. 


פרידמן טוען היום כי ”זה לא שבהר המור מעוניינים לפרנס את שוקן וגדעון לוי אלא מסיבה אחרת. שאר העיתונים סרבו לפרסם את המודעה שהועברה אליהם למרות שבהר המור ביקשו לשלם אף יותר. מפרסמי המודעה פנו לעיתון "מעריב" ו"ישראל היום" שיפרסמו את הדברים אך הראשונים סרבו בתוקף. התירוץ הרשמי היה חשש מתביעה משפטית. אנשי הר המור ניסו לומר שהם עומדים מאחורי הדברים ואם תהיה תביעה היא תופנה אליהם ולא אל בעלי העיתון. גם ב'הארץ' חשבו כך ונהנו מהתשלום של אנשי הר המור ומבאזז תקשורתי שרץ ברשת“.

יום ראשון, 13 באוקטובר 2013

משנה מקום: מעריב עובר למשכנו החדש - בצומת מעריב

לא רק שינוי מבני - גם שינוי מבנה. העיתון מעריב "חוצה את הכביש" ועובר למשרדים חדשים במגדל רובינשטיין, בצומת מעריב ההיסטורי. בימים האחרונים נשלמות עבודות הבינוי במשרדים החדישים לשם יעברו בחודש הקרוב מחלקות הסחר, מוקד שירות הלקוחות, ומחלקת מנויים. שאר מחלקות העיתון ובו עיתונאים, עורכים ואנשי צוות העיתון וההנהלה הבכירה יעברו למשרדי החברה בגן הטכנולוגי מלחה בירושלים במהלך החודש הקרוב.


מאז כניסתו של המו"ל שלמה בן צבי ל"מעריב" נעשו בו מהלכים דרמטיים להצלת העיתון שכללו סגירת מוסף "עסקים" וסינדיקציה עם גלובס, והעברת הדפוס וההפצה למיקור חוץ. כעת מגיע המהלך של המעבר למשרדים חדשים, שבעיתון מקווים שיסמן תחילתה של תקופה של צמיחה והתחדשות. ב"מעריב" הסבירו שלכבודו של מייסד העיתון, עזריאל קרליבך, ומתוך הוקרה והערכה לבית מעריב המיתולוגי שבו פעל העיתון במשך שנים רבות, בחרו במיקום סמוך כדי להישאר בצומת הרחובות קרליבך –לינקולן הצופה על גשר מעריב ובית מעריב הוותיק. "מצד אחד אנחנו מתחדשים ומסתכלים קדימה, אך כל העת מציצים מהחלון לרחוב קרליבך, המייסד, ולמיקום ההיסטורי, כדי לזכור את העבר המפואר והמסורת של העיתון", אמרו בעיתון.

מעבר המערכת העיתונאית לירושלים כבר החל להתבצע בשנה החולפת כשמערכת אתר NRG והמוספים "סופשבוע" ו"ערב שבת" עובדים מעיר הבירה. 

מעיתון מעריב נמסר: "צומת מעריב ועיתון מעריב שזורים זה בזה ויצרו אתוס בתל אביב. היה לנו חשוב להישאר בקרבת בית מעריב הנוסטלגי לזכר ימים עברו. שאר מחלקות מעריב נמצאות בתהליך של מעבר אל ירושלים, עיר הבירה של ישראל. אנו סבורים שראוי כי כלי תקשורת הדוגל באג'נדה ציונית יקבע את משכנו דווקא בעיר זו".

האם אנשיו של ניר ברקת מעורבים בסחיטת כספים מיזמים עבור היתרי בניה?


יום ראשון, 6 באוקטובר 2013

רב הכותל החל להגיש פינה בערוץ 2

רב הכותל, הרב שמואל רבינוביץ', יגיש פינה תורנית קבועה בתוכנית ”באים לשבת“ בערוץ 2, אותה מנחה מנחם טוקר.


העיתונאי מנחם טוקר מציין בימים אלה שידור של 70 תכניות ברצף. גם קובי אריאלי הצטרף בימים אלו גם הוא לתכניתו של טוקר, והחל להגיש פינה שבועית בתוכנית. 

יום שלישי, 1 באוקטובר 2013

כל המי ומי בחתונת בנו של מנחם הורוביץ

איתמר הורוביץ, בנו של העיתונאי ואיש התקשורת מנחם הורוביץ, נישא אמש עם בחירת לבו עדי פריד. החתונה התקיימה במתחם האירועים ”אווניו“ שבקריית שדה התעופה, פחות משנה לאחר חתונה נוספת של משפחת הורוביץ, שהשיאו את בתם.



סידר חופה וקידושין: הרב צפניה דרורי, ראש ישיבת ורב היישוב קריית שמונה.


בין האורחים נצפו: שלמה ולאה נס, ברכה ומוטי זיסר, אלעזר שטרן, טובה ודודו פישר, השר אורי אורבך, אבי בניהו, נדב אבוקסיס, חנוך דאום, אבי וייס, רינה מצליח, גדי סוקניק, רוני דניאל, קרן מרציאנו, אורנה ועודד בן עמי, שרה ב"ק, איימי וניסים משעל, סיוון רהב מאיר וידידיה מאיר, שלום קיטל, דני רופ, ניר דבורי.

מזל טוב: דודו סעדה חיתן את בנו אליעד

דודו סעדה, יו"ר קבוצת "בשבע", השיא אמש את בנו, אליעד סעדה, עם בחירת לבו - ליאור זימלס.

צילום מסך: פייסבוק

אליעד סעדה למד בישיבת כינור דוד וכיום מועסק כיועץ שיווק ומכירות בסוכנות סופרגז ביהודה ושומרון.